Genom att fortsätta använda denna webbplats accepterar du användningen av cookies.att fortsätta använda denna webbplats godkänner du villkoren och vår användning av cookies.

Värmeöverföringsutskrift

En överföringsbild framställs genom att först trycka den önskade logotypen eller mönstret på ett substrat, såsom polyesterfilm, och sedan härda i en ugn. Överföringsbilden kan sedan lagras eller skrivas ut på materialet med hjälp av värme och tryck. Transferbilder används främst för att trycka textilier, såsom t-shirts, sweatshirts och väskor, men även för sportutrustning, t.ex. fightshorts, ju-jutsu-dräkter.
Termisk överföring är en indirekt tryckmetod baserad på screentryckmetoden. Skillnaden mellan de två metoderna är att vid screentryck trycks bilden direkt på plagget, medan värmeöverföringstryck, som nämnts ovan, först hamnar på underlaget eller papperet.

Sublimationstryck

Sublimeringstryck skiljer sig markant från andra tryckmetoder. I sammanhanget pratar vi också om transfertryck, där mönstret först trycks på speciellt transferpapper och sedan överförs till textilen med hjälp av värme. Det speciella med metoden är dock att bläcket förvandlas till en gas vid upphettning och penetrerar textilfibrerna. Denna metod möjliggör levande färger och hög tvättbeständighet, men den kan endast användas för tyger med mer än 65 % syntetiska fibrer. Vid sublimationstryck måste man ta hänsyn till tygets färg eftersom ju mörkare tyg desto svagare kommer färgerna fram, vitt tyg är såklart det bästa om man vill att alla färger ska synas tydligt från trycket.

Skärmavbildning

Screentryck är en traditionell tryckmetod som utmärker sig för sin hållbarhet och höga kvalitet. Färg eller bläck trycks genom ett tunt nät på textilier eller på ett underlag. Varje färg appliceras lager för lager, vilket gör screentryck idealiskt för stora upplagor. Screentryck har en hög initial kostnad jämfört med värmeöverföring eller sublimeringstryck.

Broderi

Broderi (begreppet maskinbroderi används också) betyder i allmänhet ett maskinsytt mönster eller märke/logotyp på tyg. Konceptet används främst i samband med reklamtextilier. Broderi gör textilen unik och är ett populärt sätt att framhäva idrottsklubbarnas vanliga utseende. Broderi är enligt mångas tycke det elegantaste sättet att dekorera till exempel pikétröjor för vanligt representationsbruk eller idrottsföreningars träningsoveraller avsedda för resor. En broderimaskin behöver alltid ett program och på grund av detta blir det värdefullt att göra individuella logotyper/bilder.

Aktiva filter